Digitale didactiek

Welkom op mijn pagina over digitale didactiek. Hier deel ik graag mijn kennis en ervaring op het gebied van multimediale en interactieve digilessen, die ik de afgelopen jaren tijdens mijn studie heb ontwikkeld en gegeven. 

Arrangeren en ontwerpen

In de afgelopen jaren heb ik meerdere lessen ontworpen met behulp van Gynzy en Prowise Presenter, waarbij ik vooral veel gebruik heb gemaakt van Gynzy. Dit programma sprak mij meteen aan door de overzichtelijke indeling, de interactieve tools en de vele kant-en-klare lessen en werkvormen die aansluiten bij het basisonderwijs. Ook werd er veel gebruik gemaakt van Gynzy op stagescholen. Met Prowise was ik zelf minder bekend. Tijdens het ontwerpen van mijn eigen lessen  heb ik het formulier met ontwerpeisen gebruikt om mijn lessen doelgericht op te bouwen.

Wat ik fijn vind aan werken met Gynzy, is dat het programma veel verschillende materialen biedt. Het biedt je als leerkracht kant en klare lessen aan, maar je kunt er ook gemakkelijk zelf lessen in ontwerpen met gebruik van verschillende tools. Voor elk thema of onderwerp, kun je wel een Gynzy les ontwerpen. Het programma werkt gemakkelijk waardoor je snel een les in elkaar kunt zetten. Het is daarbij ook een kwestie van ervaring opdoen zodat je er steeds handiger mee wordt. 

Vooral bij reken- en taallessen heb ik Gynzy veel gebruikt. Dit omdat het programma veel visuele ondersteuning en interactieve mogelijkheden biedt, waardoor de leerlingen actiever betrokken zijn. Denk bijvoorbeeld aan een getallenlijn waarin er zelf kan worden gesleept, afdekschermen voor de juiste antwoorden maar ook beeld materiaal zoals video's. 

Hoewel ik ook met Prowise Presenter heb geoefend en lessen heb gemaakt, merkte ik dat ik in de praktijk vooral het programma Gynzy heb ingezet. Doordat ik er vaker mee werkte, werd ik er ook steeds vaardiger in. Ik vind het mooi om te zien hoe enthousiast leerlingen reageren op een interactieve les via het digibord, in plaats van steeds uit het boek te werken.

Wel heb ik ervaren dat het ontwikkelen van een écht goede les tijd kost. In de praktijk als leerkracht is het niet altijd haalbaar om alles zelf te ontwerpen. Je kunt hierin eventueel samenwerken met collega's door elkaars lessen te kunnen gebruiken, mits collega's dit programma ook gebruiken. Door verschillende digilessen te hebben ontworpen in programma's zoals Prowise en Gynzy tijdens mijn stage, heb ik mij verder kunnen ontwikkelen op het gebied van ontwerpen en arrangeren van digitale lessen die écht passen bij de groep.

Naast bovenstaande informatie en kennis, heb ik voor het vak gezonde school op de Hanze een ouderavond over mediawijsheid ontworpen. Hierin is veel gebruik gemaakt van interactie, zodat er met ouders een gesprek zou ontstaan over het onderwerp.

Doceren

Tijdens mijn stages heb ik op verschillende manieren digitale middelen ingezet om het leren van leerlingen te ondersteunen en te versterken. Bij het activeren van de voorkennis heb ik bijvoorbeeld Mentimeter en Padlet ingezet. Hiermee konden leerlingen hun voorkennis delen door korte reacties of ideeën te plaatsen. Dit zorgde voor een actieve start van de les en gaf mij inzicht in wat de leerlingen al wisten. Op basis daarvan kon ik mijn instructie beter afstemmen op de beginsituatie van de groep. Tijdens de instructies maakte ik veel gebruik van tools en afbeeldingen in bijvoorbeeld Gynzy om de uitleg visueel te ondersteunen. Op deze manier heb ik laten zien dat ik verantwoord en effectief gebruik maak van digitale middelen bij het activeren van voorkennis, het geven van instructie en het laten oefenen.

Om de interactie tijdens het leerproces te bevorderen, heb ik digitale middelen gecombineerd met actieve werkvormen. Zo gebruikte ik Kahoot en Snappet om samen met de leerlingen leerstof te herhalen op een speelse manier. Leerlingen werkten samen of individueel zodat ze ook van elkaar leren konden. Hierdoor ontstond meer interactie tussen mij en de leerlingen, en konden zij direct feedback krijgen.

Daarnaast heb ik digitale middelen ingezet om rekening te houden met de verschillen tussen leerlingen. In Gynzy en Snappet kunnen leerlingen op hun eigen niveau oefenen. De programma’s passen de moeilijkheidsgraad automatisch aan. Dit maakte het mogelijk om beter te differentiëren in de klas waardoor leerlingen die wat meer tijd nodig zijn, dit ook krijgen. Leerlingen die juist verder zijn, hoeven zich daardoor niet te vervelen: De uitdaging blijft voor deze leerlingen.

Door deze ervaringen heb ik geleerd om bewust en doordacht digitale middelen in te zetten in mijn lessen. Ze helpen mij niet alleen om de leerstof aantrekkelijker te maken, maar ook om de betrokkenheid, samenwerking en zelfstandigheid van leerlingen te vergroten.

Laten leren

Aan de hand van mijn ontworpen lessen in Gynzy, heb ik kunnen aantonen dat ik het leren van mijn leerlingen ondersteun en bevorder aan de hand van digitale middelen en concepten. Zo heb ik naast de ontworpen lessen die hierboven te zien zijn, coöperatief leren vaak ingezet in mijn lessen. Ik heb leerlingen bijvoorbeeld samen laten werken op het gebied van onderzoeken. Onderzoek samen hoe iets zit op bijvoorbeeld een Chromebook. 

Tijdens mijn stages in het basisonderwijs heb ik actief gewerkt aan het ontwikkelen en stimuleren van 21e-eeuwse vaardigheden bij leerlingen. In mijn lessen en activiteiten heb ik aandacht besteed aan samenwerking zoals hierboven al is benoemd, creatief denken, probleemoplossend vermogen, communicatie, en digitale geletterdheid. Daarbij heb ik digitale middelen gebruikt om lessen interactiever te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van digitale quizzen, educatieve apps en het actief inzetten van bijvoorbeeld iPads of Chromebooks. Leerlingen leerden hierbij niet alleen omgaan met technologie, maar ook hoe ze informatie kunnen zoeken, verwerken en presenteren.

Daarnaast heb ik ICT ingezet om differentiatie mogelijk te maken. Met behulp van digitale leeromgevingen konden leerlingen op hun eigen niveau en tempo werken, wat hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor het eigen leren vergrootte. 

Verder heb ik op een van de stagescholen eens met een programmeerbox gewerkt. Heel erg leuk voor mijzelf als leerkracht, maar natuurlijk ook voor de kinderen om mee aan de slag te gaan. In deze programmeerbox zaten materialen zoals de bee- en bluebot, maar ook speelgoed wat verbonden kan worden aan een app op de Ipad. Leerlingen kregen hierin te zien wat de mogelijkheden zijn  van zo'n box.

Ik heb regelmatig het programma Gynzy gebruikt op het digibord om de instructie visueel en duidelijk te maken. 

Ik vind het mooi om te zien hoe digitale middelen echt kunnen bijdragen aan het leerplezier én de ontwikkeling van kinderen in groep 3. En zelf leer ik er ook steeds meer over!

Toetsen

Tijdens mijn stages, en met name in mijn LIO-fase, heb ik geleerd om ICT-vaardigheden doelgericht in te zetten om het leerproces van leerlingen te volgen, te analyseren en te bevorderen. Hierbij heb ik vooral gewerkt met het leerlingvolgsysteem Parnassys. 

Binnen mijn stage heb ik Parnassys gebruikt om de voortgang van leerlingen inzichtelijk te maken en gerichte feedback te geven. Door toetsresultaten en observaties digitaal vast te leggen, kon ik de ontwikkeling van leerlingen beter volgen en individuele doelen stellen. Ik heb feedback niet alleen schriftelijk, maar ook mondeling gekoppeld aan de digitale resultaten. Dit deed ik zodat leerlingen en ouders konden zien waar ze stonden en wat hun volgende leerstap was. 

Ik heb gebruikgemaakt van digitale evaluatievormen om het leerproces transparant te maken. Via Parnassys kon ik o.a. toetsgegevens invoeren, analyseren en bespreken met mijn coach. Hierdoor werd het leerproces niet alleen inzichtelijk voor mij als leerkracht, maar ook voor de leerlingen en ouders. Ik heb hierbij gelet op de validiteit en betrouwbaarheid van de digitale toetsen door te werken met gestandaardiseerde methodetoetsen en LVS-toetsen.

Voor het vak zorg heb ik geleerd om data uit verschillende bronnen zoals Parnassys, observaties en methodegebonden toetsen te combineren. Deze informatie gebruikte ik om handelingsplannen op te stellen en gerichte interventies te plannen. In mijn LIO-fase heb ik in Parnassys doelen geformuleerd voor de groep samen met mijn coach en voor individuele leerlingen. Deze waren gebaseerd op toetsresultaten en observaties. Op basis van deze data kon ik de beginsituatie van leerlingen in kaart brengen, ontwikkelbehoeften vaststellen en passende vervolgstappen plannen in de instructie en differentiatie.

Door het gebruik van digitale systemen als Parnassys heb ik ervaren hoe waardevol het werken met een LVS kan zijn binnen het onderwijs. Het helpt niet alleen om leerlingen gericht te kunnen begeleiden in hun ontwikkelingsproces, maar ook om als leerkracht bewuste keuzes te maken in het lesaanbod.

Maak jouw eigen website met JouwWeb