Professionele ontwikkeling
Welkom op deze pagina, waar ik mijn professionele ontwikkeling deel. Hier vind je mijn visie op het gebruik van ICT in het onderwijs. Daarnaast deel ik de innovatieve ontwikkelingen waar ik mee in aanraking ben gekomen gedurende mijn opleiding.

Visie
In een wereld waarin digitale technologie steeds meer hand in hand komt te staan met het dagelijks leven, zie ik het als mijn taak als toekomstig leerkracht om leerlingen niet alleen digitaal vaardig te maken, maar ook kritisch, creatief en verantwoordelijk te leren omgaan met deze digitale wereld. De digitale wereld is tegenwoordig niet meer weg te denken. We gebruiken de online wereld thuis, op werk, maar ook op school. Ook op de scholen waar ik afgelopen jaren stage heb mogen lopen, speelt ICT een steeds grotere rol. In mijn eigen schooltijd mocht ik voor het eerst een digibord gebruiken in de bovenbouw. Ik weet dat dat toen heel bijzonder was en dat de leerkrachten hier toen nog niet veel weet over hadden. Nu zijn digiborden en Chromebooks niet meer weg te denken uit het klaslokaal. Dat laat zien hoe snel het onderwijs verandert. Aan het begin van deze opleiding vond ik het lastig om digitale tools in te zetten bij mijn eigen lessen. Ik ben hier nu veel handiger in geworden en gebruik Prowise en Gynzy in mijn eigen lessen die ik voorbereiden moet.
ICT is geen doel op zich, maar een krachtig middel om het onderwijs betekenisvoller, inclusiever en uitdagender te maken. De afgelopen jaren heb ik mij verdiept in wat ICT en bijbehorende didactiek die daar bij komt kijken eigenlijk betekent voor het onderwijs. Hoe kan je het als leerkracht goed inzetten? Deze kennis heeft mijn visie verbreed: technologie is pas écht waardevol in het onderwijs wanneer het goed doordacht wordt ingezet, waarbij er kritisch wordt gekeken naar de verschillende aspecten die aansluiten op de onderwijsbehoeften van leerlingen.
Vier in Balans-model
Het Vier in Balans-model is een belangrijk aspect van Kennisnet dat helpt om ICT effectief, duurzaam en doelgericht in het onderwijs in te zetten. Het model is vooral bedoeld om scholen, teams en leerkrachten te ondersteunen bij het maken van doordachte keuzes rondom digitalisering. Het model stelt dat er balans moet zijn tussen vier verschillende factoren:
1. Visie
2. Deskundigheid
3. ICT-infrastructuur
4. Digitaal lesmateriaal
Deze vier factoren moeten in evenwicht zijn om de inzet van ICT succesvol en duurzaam te maken.
Met visie moeten scholen een duidelijke visie voor zichzelf hebben op het gebied van ICT. Is voor de school duidelijk wat de school hierin wil bereiken? Hoe past ICT in het onderwijs dat de school aanbiedt? Uit mijn eigen ervaring merk ik dat leerlingen veel in aanraking komen met de online wereld, maar niet altijd even goed weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Ik vind dat je hierin als school bewust beleid op dient te voeren: Hoe geef je les over op een veilige manier het internet gebruiken?
Met deskundigheid wordt bedoelt dat leerkrachten handig moeten kunnen omgaan met het gebruik van ICT. Uit ervaring weet ik dat er grote verschillen zijn tussen leerkrachten op het gebied van ICT. Sommige collega’s pakken nieuwe programma’s snel op, anderen vinden het spannend of lastig. Toch is digitale vaardigheid net zo belangrijk geworden als didactische of pedagogische kennis. Ik vind dat je als school hierin je team moet laten samenwerken zodat iedereen hier handigheid in krijgt voor de klas.
De infrastructuur van de ICT wereld is erg belangrijk, zo ook in het onderwijs. Een goede internetverbinding is onmisbaar op een schooldag. Zo kan een slechte internetverbinding er voor zorgen dat sommige activiteiten die op de planning staan, niet door kunnen gaan. Ook moet het aanbod er zijn. Er moet voldoende materiaal zoals iPads of Chromebooks beschikbaar zijn voor de leerlingen.
Als laatste is het belangrijk dat scholen bewust kiezen welke digitale middelen ze inzetten. Niet elk programma past bij elke visie, waardoor het van belang is dat scholen werken met een leermiddelenbeleid, waarbij gekeken wordt naar kwaliteit, bruikbaarheid en aansluiting op het onderwijs.
Innovatieve ontwikkelingen op ICT gebied
AI (Artificial Intelligence)
Tijdens mijn opleiding heb ik kennisgemaakt met de mogelijkheden van artificial intelligence binnen het onderwijs. Ik heb geleerd hoe AI kan worden ingezet als hulpmiddel voor differentiatie, lesvoorbereiding en het bieden van gepersonaliseerde leertrajecten. Ik heb AI zelf nog niet structureel ingezet in de klas, maar ik heb het wel gebruikt bij het ontwerpen van lessen. Zo heb ik ChatGPT regelmatig gebruikt om mee te denken bij het ontwerpen van een les bij specifieke lesdoelen. Zo kwamen er talloze ideeën naar voren die ik vervolgens zelf weer kon gaan inzetten bij de lesvoorbereidingen. Dit heeft mij nieuwe inspiratie gegeven en heeft me geholpen me tijd te besparen bij het ontwerpen van lessen.
In de toekomst wil ik verder gaan experimenteren met AI door het bewust te gaan gebruiken om leerlingen te helpen met oefenen op hun eigen niveau. Daarnaast wil ik AI gaan inzetten om zelf efficiënter te werken bij het ontwerpen van lesmateriaal en het analyseren van leerresultaten.
Ik vind de ontwikkeling van AI erg interessant, vooral omdat het zo snel gaat. Ik vind het dan ook erg interessant en leerzaam om er mee te experimenteren, om te kijken wat de mogelijkheden er van zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat wij als (toekomstige) leerkrachten kritisch en nieuwsgierig omgaan met deze ontwikkeling.
Canva
Met Canva heb ik verschillend lesmateriaal ontworpen. Zo heb ik bijvoorbeeld werkbladen, posters en informatieve presentaties in het programma gemaakt. Het programma is makkelijk in gebruik en je hebt verschillende mogelijkheden tot het ontwerpen. Canva kan bij zowel leerkrachten als leerlingen ingezet worden voor de verwerking van thema’s. Met behulp van Canva lukte het mij om aantrekkelijk en duidelijk materiaal in te zetten dat past bij de leerdoelen van mijn lessen. In de toekomst blijf ik Canva inzetten om eigen lesmateriaal te ontwerpen en om leerlingen zelf creatieve opdrachten te laten uitvoeren, bijvoorbeeld bij het maken van werkbladen of presentaties. Er is naast de gratis variant van Canva een betaalde teacher functie. Deze heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd omdat ik hierover gemengde standpunten hoor. Zo hebben medestudenten of collega's van stage gezegd dat het abonnement het niet waard zou zijn.
Mediawijsheid ouderavond
Voor de opdracht vanuit de Hanze voor gezonde school heb ik een programma ontworpen voor een ouderavond over mediawijsheid. Het doel was om ouders bewust te maken van de digitale vaardigheden en uitdagingen waar kinderen tegenwoordig mee te maken hebben.
Allereerst heb ik me verdiept in welke onderwerpen relevant en interessant zouden kunnen zijn voor ouders. Onderwerpen zoals social media, online privacy, cyberpesten en het gebruik van educatieve apps. Vervolgens heb ik gekeken naar de meest effectieve manieren om deze informatie over te brengen, bijvoorbeeld door informatie over te brengen, interactieve momenten in te lassen en praktijkvoorbeelden.
Door dit programma te ontwerpen, heb ik geleerd hoe belangrijk het is om informatie op een begrijpelijke en betrokken manier over te brengen. Ook heb ik ervaring opgedaan met het plannen van een evenement, het structureren van content en het samenwerken met anderen bij het verzamelen van informatie en ideeën.
Zie onderstaande PowerPoint voor het programma
Gynzy
Het programma Gynzy heb ik geregeld ingezet tijdens mijn opleiding. Ik heb het programma dan ook gebruikt om mijn ICT ontwerplessen in te ontwerpen.
Binnen Gynzy heb ik meerdere digitale lessen ontworpen en gegeven. Dit programma bood mij de mogelijkheid om interactieve en visueel aantrekkelijke lessen te ontwerpen, die goed aansloten bij de belevingswereld van de leerlingen. Ik heb gewerkt met verschillende tools binnen Gynzy. Onder andere quizzen, slepen en sorteren en het whiteboard om leerlingen actief te betrekken bij de les. Deze ervaring heeft mij geleerd hoe digitale middelen kunnen bijdragen aan betrokkenheid en differentiatie. In de klas kan ik Gynzy gebruiken om lessen afwisselend te maken en de leerdoelen op een speelse manier te bereiken.
Escape-room opdracht
Een van de meest creatieve opdrachten tijdens mijn opleiding was het ontwerpen van een educatieve escape room met online elementen. Hierbij werkte ik samen met medestudenten aan een escape-room waarin leerlingen puzzels en opdrachten moesten oplossen om verder te komen. We gebruikten hiervoor online tools zoals QR-codes, websites en interactieve quizzen. Deze opdracht heeft mijn inzicht vergroot in hoe spelend leren en digitale middelen gecombineerd kunnen worden om motivatie en samenwerking bij leerlingen te stimuleren. In het onderwijs wil ik dit soort werkvormen gebruiken om leerlingen actief te laten leren en kritisch te laten nadenken.
Educatieve film
Samen met een groep medestudenten heb ik voor een opdracht vanuit de Hanze een educatieve film gemaakt voor de middenbouw over lieveheersbeestjes. Deze opdracht leerde mij hoe je een video als leermiddel kunt inzetten om kennis op een toegankelijke en aantrekkelijke manier over te brengen. Het opnemen en monteren van de video hielp me nadenken over didactische keuzes: wat vertel je, hoe houd je de aandacht vast en hoe sluit je aan bij het niveau van de leerlingen? In het onderwijs zie ik dit soort films als een waardevol middel om leerlingen te betrekken, bijvoorbeeld bij wereldoriëntatie of bij het presenteren van eigen projecten.
De volledige video is hieronder te zien:
Kahoot
Ik heb meerdere keren gebruikgemaakt van Kahoot tijdens mijn lessen om kennis te toetsen en om leerlingen op een speelse manier de geleerde stof te laten herhalen. Kahoot bleek een effectieve manier om directe feedback te geven en om inzicht te krijgen in wat leerlingen al beheersen en waar nog extra aandacht nodig is. Daarnaast zorgt het competitieve element ervoor dat leerlingen enthousiast en gemotiveerd meedoen. Ik zie Kahoot als een waardevol instrument binnen formatieve evaluatie en wil het blijven gebruiken om leerdoelen te herhalen of lessen op een actieve manier af te sluiten. Er zijn reeds bestaande Kahoots beschikbaar over allerlei thema's, maar je kunt als leerkracht ook een eigen Kahoot ontwerpen. Een eigen Kahoot ontwerpen kost echter wel veel tijd. In de toekomst blijf ik Kahoot zeker inzetten in het onderwijs.
Samenwerken
In de afgelopen jaren heb ik intensief samengewerkt met zowel collega’s als medestudenten gedurende mijn opleiding aan de Hanze. Het samenwerken bestaat uit het gezamenlijk ontwikkelen van lesmateriaal en het organiseren van praktijkgerichte opdrachten, het ondersteunen van elkaar als er problemen met ICT waren en ervaringen delen over nieuwe technologieën.
Tijdens de periode waarin Corona veel invloed had op het onderwijs, heb ik veel online moeten samenwerken met zowel medestudenten als collega's. Naast het volgen van colleges via Blackboard Collaborate heb ik ook veel moeten overleggen met medestudenten of docenten in Teams. Zelf heb ik ook nog les gegeven tijdens de lockdown in Teams aan mijn stageklas. Ik vond het een bijzondere ervaring, maar was erg blij toen ik de kinderen weer kon zien en spreken. Het online lesgeven voelt heel onpersoonlijk en je kunt als leerkracht moeilijk inschatten welke leerlingen achterlopen.
Naast lesgeven, heb ik ook veel samengewerkt met mijn coaches op ICT-gebied. Voornamelijk tijdens mijn Lio-fase. Ik heb hierin veel overlegd met mijn coach over Parnassys. Ik had hier zelf nog niet veel ervaring in waardoor ik dus met veel vragen kwam. Door te vragen en uiteindelijk zelf te gaan doen, heb ik veel meer ervaring in het werken met een leerlingvolgsysteem.
Kortom, de samenwerking met collega’s en medestudenten op gebied van ICT heeft me niet alleen meer kennis gegeven, maar ook beter gemaakt in het plannen en organiseren. Ik heb geleerd uit eigen ervaringen dat succesvolle samenwerking gebaseerd is op een open communicatie en een proactieve houding en dat reflectie op het eigen handelen essentieel is om mijzelf continu te verbeteren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb